Brzuch w ciąży i po porodzie

Od tego jak Twój brzuch będzie wyglądał po porodzie zależy jak dbałaś o siebie w ciąży – ile przybrałaś na wadze, czy i jak pielęgnowałaś swoją skórę i w jakim stanie są twoje mięśnie brzucha. Jednak nie mogłaś mieć wpływu na pojawiające się na skórze brzucha rozstępy, wpływ hormonów i czynniki dziedziczne. Nie bez znaczenia jest także Twój wiek.

Podczas 9 miesięcy ciąży macica powiększa się kilkadziesiąt razy. Przed zajściem w ciążę wygląda jak spłaszczona gruszka o wysokości 7–9 centymetrów, a pod jej koniec mieści często trzykilogramowego bobasa! Wiązadła, które stabilizują macicę, rozciągają się. Dlatego brzuch potrzebuje czasu, by wrócić do dawnych rozmiarów. Obkurczanie się macicy trwa od 6 do 8 tygodni. Dno macicy, sięgające tuż po porodzie pępka, obniża się o mniej więcej centymetr dziennie.

Powrót macicy do normalnej wielkości nie oznacza niestety, że brzuch natychmiast zrobi się płaski. Mięśnie brzucha tracą formę najszybciej ze wszystkich grup mięśniowych. Zwiotczałe mięśnie brzucha najszybciej odzyskują formę. Więc ćwicz droga mamo!

Pamiętaj, aby nie forsować zbytnio mięśni, zacznij ćwiczyć 6 tygodni po porodzie, o ile był to poród naturalny, obyło się bez komplikacji, a ty czujesz się na siłach, by się gimnastykować. Istnieją specjalne ćwiczenia dla kobiet po porodzie które można wykonywać szybciej. O tym jakie są to ćwiczenia przeczytasz w jednym z innych moich artykułów, które zostanie opublikowany już niedługo.

Aby skóra brzucha wróciła do dawnego wyglądu smaruj brzuch preparatami ujędrniającymi, ćwicz i masuj go podczas kąpieli. Noś majtki ściągające, najlepiej przeznaczone specjalnie dla kobiet po porodzie ale tylko w kilka dni po porodzie i przy dużej i szybkiej utracie wagi, aby skóra nie obwisła pod swoim ciężarem. Nie stosuj pasów pociążowych, które powodują jedynie zwiotczenie mięśni brzucha i dają krótkotrwały ładny efekt wizualny. W trudnych przypadkach możesz skorzystać z pomocy kosmetyczki lub profesjonalnego masażysty.

Jeśli wybrałaś karmienie naturalne, powinnaś podać pierś maluchowi tuż przed ćwiczeniami. Jeszcze 1,5 godziny po forsownych ćwiczeniach w mleku utrzymuje się zwiększona ilość kwasu mlekowego, co może powodować jego niedobry smak.

A jak sytuacja wygląda w przypadku cesarskiego cięcia?

Blizna po cesarskim cięciu początkowo żywo czerwona, z czasem stanie się blada i mało widoczna. Krótko po porodzie okolica rany może być trochę zdrętwiała, co jest całkowicie normalne.
Z ćwiczeniami musisz poczekać co najmniej 8 tygodni. Zbyt szybkie ich rozpoczęcie grozi jeszcze większym rozciągnięciem mięśni, może powstać przepuklina.
Po porodzie możesz mieć wystający pępek. Około połowy drugiego trymestru został wypchnięty na zewnątrz przez rosnącą macicę. Nie masz powodu do obaw, po porodzie wszystko wróci do normy. Jak szybko to nastąpi to jedynie kwestia czasu i indywidualnej regeneracji Twojego organizmu. Dlatego bądź cierpliwa!
Podobna sytuacja dotyczy ciemnej kreski na brzuchu biegnącej od pępka do spojenia łonowego, która pojawiła się w drugim trymestrze na skutek działania hormonów. Jeśli masz jasną karnację, w czasie ciąży pod wpływem hormonów skóra twojego brzucha stała się na tyle „przezroczysta”, że przeświecała przez nią plątanina żyłek. Taki wygląd Twojej skóry minie gdy wróci równowaga hormonalna.

Aby mieć ładny brzuch po porodzie:

  • karm piersią. Wydzielająca się pod wpływem drażnienia brodawek oksytocyna przyśpiesza obkurczanie się macicy. Podczas karmienia tracisz mnóstwo kalorii.
  • ujędrniaj i nawilżaj skórę. Dzięki dobrym preparatom nawilżającym i ujędrniającym znacznie szybciej odzyska dawną elastyczność.
  • masuj brzuch, co spowoduje lepsze ukrwienie Twojej skóry.
  • stosuj zimny prysznic. Pamiętaj, wysoka temperatura osłabia skórę.
  • noś majtki ściągające, najlepiej przeznaczone specjalnie dla kobiet po porodzie.
  • nie stosuj pasów pociążowych.
  • ruszaj się, spaceruj, pływaj. Szybko nabierzesz kondycji i łatwiej spalisz zbędne kalorie.
  • nie odchudzaj się zbyt szybko. Po porodzie w trakcie karmienia organizm musi mieć czas na regenerację. Pamiętaj, zbyt szybki spadek wagi sprawia, że skóra staje się wiotka.
Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterDigg thisEmail this to someonePrint this page

Jedna myśl nt. „Brzuch w ciąży i po porodzie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *