Pobudź rozwój roczniaka

Roczek z głowy. Pierwsze słowa już za nami, pierwsze kroki również. Czas na poznanie fascynującego świata, który stoi przed naszym maluchem otworem. Pamiętajmy, aby umożliwić mu odkrywanie go, zadbajmy o jego rozwój fizyczny, psychiczny i społeczny. Tylko jak się do tego zabrać?!

Zapewnij bezpieczną przestrzeń do chodzenia. Pozwalaj mu zajrzeć w każdy kąt. Aby zapewnić mu rozwijanie równowagi w pozycji stojącej, podaruj mu zabawki z kijkiem do popychania.

Bezpieczne warunki do wspinaczki. Każde dziecko widząc schody, od razu się na nie wspina. Pozwól mu na wspinanie się na łóżko, karuzelę, ale pamiętaj bądź przy nim, aby zawsze służyć mu pomocą.

Zachęcaj do aktywności fizycznej. Jeśli Twoje dziecko jest mało ruchliwe, zachęć je. Zacznij sama chodzić po pokoju na czworaka, proponując mu podążanie twym śladem („Goń mnie!”) lub goń go („Zaraz Cie złapię!”). Porozkładaj zabawki poza bezpośrednim zasięgiem dziecka, skłaniając go tym samym do ruchu. Jeśli twoje dziecko należy do nieśmiałych, nie zmuszaj go, tylko zachęcaj. Zjeżdżaj razem z nim ze zjeżdżalni, zanim zdecyduje się sam, lub huśtajcie się razem na huśtawce.

Wyjdź z domu. Musisz zainteresować go otaczającym światem. Wyjdź poza wnętrze swojego domu, gdyż dziecko może czuć sie już znudzone jednym miejscem. Nawet zwykłe wyjście na deszcz lub śnieg może być niesamowitym doświadczeniem. Zabieraj malca na plac zabaw, do sklepu z zabawakami czy restauracji, sklepów ze zwierzątkami czy do centrów handlowych, gdzie jest dużo do oglądania.

Odpowienie zabawki. Spacerowanie z zabawkami, które trzeba pchać lub ciągnać, to dobre ćwiczenie dla początkujących wędrowców. Unikaj chodzika, gdyż na tym etapie rozwoju wyrządzi on więcej szkód niż pożytku.

Wkładanie i wyjmowanie. Dla dzieci to ulubiona zabawa na tym etapie. Wcześniej opanowują wyjmowanie. Włóż do koszyka dużo przedmiotów (nie za małych bo dziecko może się udławić), zajmiesz dziecko na parę minutek. Zabawa z piaskiem i wodą pozwala na ćwiczenie umiejętności wkładania i wyjmowania w formie wsypywania i wlewania.

Rozpoznawanie kształtów. Chociaż dzieci nie potrafią wymówić jeszcze słowa „kółko”, „trójkąt” to doskonale umieją rozpoznać te kształty i wkładać je w odpowiednie dziurki w specjalnych zabawkach-pudełkach. Wyrabiają wtedy sprawność manualną i uczą rozpoznawania kolorów.

Sprawność manualna. Zabawki wymagające obracania, popychania, naduszania czy podciągania zachęcają dzieci do manipulowania rączkami w różnych sytuacjach.

Powtarzanie. Łatwa zabawa. Najpierw klaszcze tata, potem mama i w końcu maluch.

Cierpliwość. Choć twoje roczne dziecko opanowało już o wiele więcej umiejętności, niż jak miało pół roku, to jego zdolność koncentracji niewiele się zmieniła. Zapewne najkrócej zaangażuje sie w zabawke, która wymagać będzie od niego siedzenia np. czytanie książeczki. Bądź wyrozumiała i spokojna, nie zmuszaj rocznego dziecka i nie martw sie – w miare jak dzieci rosną, ich koncentracja poprawia się.

Oklaski. Wyrażaj radość, gdy Twoje dziecko opanuje nową zdolność. Sukces cieszy bardziej, gdy jest zauważony. Nie przesadzaj jednak w drugą stronę i nie zachwycaj zbytnio, gdyż dziecko może się od tego uzależnić i stać się nie zdolne do podejmowania nowych kroków bez aprobaty. Własne uczucie satysfakcji jest najważniejsze i powinno czasem dziecku całkowicie wystarczyć.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *