Po ukończeniu piątego miesiąca nasz Maluch staje się coraz bardziej przyjemnym towarzyszem w naszym codziennym funkcjonowaniu. Coraz częściej zauważamy zainteresowanie nami – osobą, która przebywa z dzieckiem najwięcej czasu. Maluch już nie tylko patrzy na przedmioty, ale zaczyna je chwytać i wkładać do buzi.
Po ukończeniu piątego miesiąca nasz Maluch powinien już mocno trzymać głowę oraz podnieść klatkę piersiową opierając się na przedramionach w pozycji na brzuchu. W leżeniu na plecach dzieci wyciągają już rączki chwytając za zabawki bądź końce naszych palców. Przewroty z pleców na brzuszek i odwrotnie mogą również pojawić się w tym okresie. Kiedy pociągniemy dziecko do pozycji siedzącej, z leżenia tyłem, Maluch nasz powinien trzymać już głowę na równi z tułowiem. Coraz częściej zauważamy spontaniczne uśmiechy bądź reakcje zadowolenia, ślinienie bądź piszczenie. Pod koniec piątego miesiąca niektóre dzieci potrafią już siedzieć bez podparcia, ale większość dzieci będzie w tej pozycji opadać do przodu lub boku. To w tym okresie mogą pojawić się objawy tj. nadmierne ślinienie, lekki kaszel, utrata apetytu bądź gryzienie wszystkich zabawek i nie tylko. Jest to nic innego jak ząbkowanie (patrz art. Ząbkowanie). Dziecko staje się coraz bardziej aktywne, przesypia coraz mniej czasu w ciągu dnia. Finalnie każde dziecko przesypia na dobę ok 12-14 godzin, skracają się jedynie drzemki w ciągu dnia.
Wkraczamy w szósty miesiąc, czyli nasze dziecko kończy pół roczku. W tym okresie podciągany do siadu Maluch powinien umieć utrzymać głowę w jednej linii z ciałem. Niektóre dzieci potrafią już chwytać małe, czasami niebezpieczne przedmiotu, dlatego należy być szczególnie uważnym i nie zostawiać małych rzeczy w zasięgu dziecka, np. guzików. Niektóre dzieci podejmują już w tym wieku próby dotarcia do upragnionego przedmiotu, czyt. zabawki. Podobnie jest z obróceniem się w kierunku dochodzącego głosu, szczególnie głosu ukochanej mamy.
Jak stymulować rozwój pół rocznego Maluszka? Otóż najlepszym sposobem stymulowania rozwoju motorycznego i koordynacji dziecka potrzebnej do siadania, raczkowania, chodzenia czy jazdy na rowerze, jest ich ćwiczenie. Dlatego tak ważne są częste zmiany pozycji ciała dziecka, z brzucha na plecy, z leżenia do siadu. Tak więc – drogi rodzicu, miłej zabawy.