Ćwiczenia po porodzie


Wiem, ćwiczenia są ostatnią rzeczą o jakiej pomyślałybyśmy od razu po porodzie. Przecież dopiero co urodziłyśmy małego człowieka, który by tylko jadł, płakał i robił w pieluchy… I wszystko jest na naszej głowie. Jednak potem podziękujecie sobie za to, że w tym krótkim okresie po porodzie, zmobilizowałyście się do ćwiczeń. Już piszę czemu… Zacznijmy od początku.

Połóg jest to okres obejmujący około 6 -8 tygodni następujących bezpośrednio po porodzie. Jest to ciężki okres dla każdej kobiety. W trakcie kilkutygodniowego połogu cofają się wszystkie zmiany w organizmie kobiety, powstałe na skutek ciąży. W połogu pojawia się laktacja, czyli wytwarzanie mleka. Układ nerwowy jest bardzo chwiejny, przez co często pojawiają się stany obniżonego napięcia emocjonalnego, jak i gwałtownych uniesień. W tym jakże trudnym okresie rekonwalescencji, kobieta musi dbać o siebie i swój odpoczynek.

Połóg dzielimy na trzy okresy:
1. Wczesny (do około 2 tyg.) – w tym okresie największą uwagę zwracaj na ćwiczenia oddechowe, usprawniające krążenie oraz zaczynaj ćwiczenia mięśni brzucha i dna miednicy. Terapia ruchem pomaga w procesach oczyszczania macicy. Wczesne rozpoczęcie ćwiczeń zwiększa napięcie mięśni dna miednicy i krocza, co zapobiega obniżaniu narządów rodnych, szczególnie u kobiet po porodzie fizjologicznym.
2. Środkowy (od 2 do 6-7 tyg.) – zwracaj uwagę na ćwiczenia mięśni brzucha, przepony, pośladków, dna miednicy oraz pasa barkowego.
3. Późny (od 7-8 tyg. do uzyskania całkowitej sprawności fizycznej) – w okresie tym dochodzi do przywrócenia działania mięśni brzucha, dna miednicy i pośladków, jak sprzed ciąży.

Ćwiczenia fizyczne po porodzie zapewniają:
1. Prawidłowe napięcie mięśni otaczających narządy jamy brzusznej oraz likwidują nadmierne rozciągnięcie mięśni brzucha i dna macicy.
2. Zapobieganie powstawaniu zakrzepów żylnych. Można im przeciwdziałać przez pobudzenie układu oddechowego ćwiczeniami oddechowymi oraz układu krążenia poprzez energiczne ruchy rąk, barków, głowy, nóg, które powinnaś wykonywać codziennie przez kilka pierwszych dni, przed wstawaniem z łóżka.
3. Gimnastyka uczy Cię przyjmowanie prawidłowej postawy ciała przy codziennych zajęciach z dzieckiem. Intensywność wykonywanych ćwiczeń jest uzależniona od okresu połogu, w którym jesteś.

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterDigg thisEmail this to someonePrint this page

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *